nl en de de de
De open dagen 2024 staan op de site

Rondwandeling

Als u op eigen gelegenheid een rondwandeling langs diverse objecten wilt maken, kunt u gebruik maken van de wandelkaart en de routebeschrijving.

(1) Starten bij de hospitaalbunker (Haereweg 4b, 8121 PJ Olst).

Daarna rechtsaf naar de Haereweg. Het hoge deel van deze weg is de Defensiedijk en loopt vanaf de Rijksstraatweg naar de spoorbaan. Dit pad vormt de scheiding tussen 2 kommen: kom Deventer en kom Olst.

Bij punt (2) zie u een sluisje tussen twee kommen. Let ook op de peilschaal. Waterhoogte bij een inundatie ± drie meter.

U gaat nu rechtsaf het bospad in, waarbij u de gracht aan de rechterhand heeft. Dit is de zogenoemde "Nieuwe Gracht". Deze maakt deel uit van de oude landschapstuin van de Haere, aangelegd door tuinarchitect Leonard Springer, die ook het Oude Plantsoen in Deventer ontwierp.

Vervolgens linksaf het pad in naar het inlaatwerk (3).

Nu gaat u het pad op naast het inlaatwerk, waarna u het fietspad volgt richting Olst.

Vanaf het fietspad heeft u een goed uitzicht op het defensieterrein. In de wintermaanden is ook de zware betonmuur waaraan de stuw werd afgemeerd -het landhoofd- goed zichtbaar. In de rest van het jaar ontnemen bomen het zicht op het object.

Loop nu het fietspad af. Rechts ziet u een oude boerderij (5) met een bijzonder rieten dak.

Steek vervolgens de Kletterstraat over. Links ligt een ingebetonneerde Firefly Shermantank (6)

De bak achterop de koepel is gevuld met zand als tegengewicht voor de zware loop. De loop is niet origineel.

Vervolgens over het fietspad richting Jan Schamhartstraat.

Rechts ligt de Reutekolk (7). In een dergelijke kolk werd in vroeger tijden het vlas gelegd om te roten. Men verkreeg daardoor vezels die werden gebruikt om verder te verwerken tot linnen.

Doorlopen tot aan de luchtdoelterp (8)

Links een informatiebord over deze terp. Bovenop de terp kun je de munitiebunker en het manschappenverblijf bekijken

Na dit bezoek terug naar de Schamhartstraat richting Deventer. In de bocht bij de oprit naar de dijk linksaf het bospad in (Reutekolkpad). Dit is het pad met de ronde paal ervoor (9).

Dit pad volgen tot aan het slootje. (10)

Dan rechtsaf langs de sloot tot de eerstvolgende gelegenheid linksaf. (11) Over de duiker, pad volgen tot de Bofors- en Shermankazemat. (12)

Indien gewenst doorlopen naar de vierling-kazemat waarop een replica van een vierling-mitrailleur is geplaatst.

Na een bezoekje aan deze kazemat terug via de betonbaan richting Kletterstraat. Hier een klein stukje linksaf en vervolgens het pad langs het huis aan de linkerkant volgen. Bruggetje (14) over, rechts aanhouden het bos in.

Loop nu richting inlaatwerk, maar voor de nieuwe ‘Geniebrug’ (15) linksaf . U volgt de smalle laan, aan het einde van de laan zie je rechts de commandobunker (16) liggen.